Αποτιμήσεις από την Έκθεση Εικαστικών της Ε.Α.Α.Σ. - «Το ωραίο στην Τέχνη και τη Ζωή μας»

Ημερομηνία Σύνταξης Άρθρου
Ιδιότητα
Αντγος ε.α. - Καλλιτέχνης

ΑΠΟΤΙΜΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΕΑΑΣ

«ΤΟ ΩΡΑΙΟ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ»

 

Γράφει ο Αντγος ε.α. Δημήτρης Κ. Μπάκας

Ο άνθρωπος δεν μπορεί να ζήσει μέσα στο χάος, γιατί ο ίδιος είναι αποτέλεσμα μιας αρμονίας και μάλιστα ανεπανάληπτης από όλες τις πλευρές. Η πιο τέλεια αρμονικά σύνθεση. Ο τελειότερος οργανισμός επί της Γης. Έχει το μεγάλο δώρο της ζωής, όπως και τα άλλα έμβια όντα. Και όχι μόνον.

Ο άνθρωπος είναι το μόνο ον, που αισθάνεται, σκέφτεται, αμφιβάλλει, νοεί, επιβεβαιώνει, θέλει, δεν θέλει, φαντάζεται, επιθυμεί και βούλεται. Διαθέτει, δηλαδή, το cogitoτου Καρτέσιου. Ζει πνευματικά και μπορεί να προσδιορίζει τον εαυτό του, μέσα στον τόπο και τον χρόνο.

Με την αυτογνωσία του μπορεί να εντάξει τον εαυτό του σε σχετικά σωστή θέση μέσα σε αυτό, που καλούμε Κόσμο. Έχει τη δυνατότητα να επικοινωνήσει με τα άλλα όντα, ακόμη και με τα άψυχα πράγματα, γιατί μπορεί να τους δίνει χαρακτηριστικά ανθρώπου. Ανθρωποποιεί, ακόμη, και τις απλές καταστάσεις, τις ιδέες και τα συναισθήματά του και τα καθιστά οντότητες!

Έχει, επίσης, την πνευματική ικανότητα να διεισδύει στο «είναι» των άλλων αντικειμένων. Αυτή την ικανότητα την ονομάζουμε ενσυναίσθησηΈνα προσόν πολύ μεγάλης σημασίας. Με την ενσυναίσθηση  μπορεί ο άνθρωπος να γνωρίζει καλύτερα, να συναισθάνεται πιο σωστά και να ενεργεί ορθότερα, γιατί νοιώθει ότι «συμπάσχει» με όλα τα αντικείμενα. «Μπαίνει» στη θέση τους!

Με την πνευματική του συγκρότηση, ο άνθρωπος, επεμβαίνει στο περιβάλλον, προσθέτοντας νέες ιδιότητες και χαρακτηριστικά, τα οποία η φύση μόνη της δεν τα δίνει. Έχει το χάρισμα της δημιουργικότητας. Είναι λειτουργός της Τέχνης. Τέχνη, στην ευρεία της έννοια, <από το ρήμα τίκτω =γεννώ>, δηλαδή φέρνω στην πραγματικότητα κάτι, που δεν υπήρχε πριν από λίγο.

Με την Τέχνη, όταν αυτή λάβει το νόημα «Τέχνη της Ζωής», προσπαθούμε να «τακτοποιήσουμε» τον εαυτό μας μέσα στο χάος, που νοιώθουμε γύρω μας, αλλά και στο εσωτερικό μας. Επιζητούμε μια ισορροπία μεταξύ των δράσεων του περιβάλλοντος και των δικών μας δυνάμεων και αντοχών μας. Όταν επιτευχθεί μια ικανοποιητική ισορροπία, τότε νοιώθουμε άνετα. Τότε οι εσωτερικές επιθυμίες και οι εξωτερικές συνθήκες βρίσκονται μέσα σε ένα αρμονικό φάσμα σύμπτωσης. Τότε νοιώθουμε γαλήνη, ηρεμία και ευτυχία, ολβιότητα. Αυτή την ευχάριστη χρονική στιγμή ( ώρα= χρόνος) την ονομάζουμε «καλή ώρα» (bona hora ). Αυτή την ώρα, ακριβώς, ο άνθρωπος αισθάνεται «ωραία». Ζει ευτυχισμένος μέσα στην ωραιότητα του περιβάλλοντός του.

 Τότε προκαλείται η αισθητική και όχι μόνον απόλαυση. Μια ολιστική ψυχική ευφορία! Ένα γεγονός μοναδικό! Καθόλου εύκολο.

Αυτός είναι και πρώτιστος σκοπός της κατοικίας μας, όπως και κάθε χώρου εργασίας-διαμονήςΝα συμφιλιώσει αρμονικά το περιβάλλον με εμάς. Να προσαρμόζει τις εξωτερικές συνθήκες με εκείνες της δικής μας ευεξίας. Το χώρος μας ανήκει σε μας και εμείς σ’ αυτό. Το φροντίζουμε και μας το ανταποδίδει ανάλογα με την δική μας καλαισθησία μας, την αίσθηση του ωραίου και την αλήθεια, που είναι, εν πολλοίς, προσόν προσωπικής καλλιέργειας και ταλέντου. Μόνον με την αγαστή συνεργασία των μελών θα επιτευχθεί το καλύτερο αποτέλεσμα.

Και στην περίπτωση αυτή η ενσυναίσθηση  βοηθάει την εκατέρωθεν κατανόηση για συμπόρευση στην προσπάθεια δημιουργίας. Κύριο συνδετικό-αρμονικό στοιχείο είναι το ωραίοΜόνον με το ωραίο φθάνουμε στην επίτευξη αρμονίας στο περιβάλλον μας. Λέγοντας αρμονία εννοούμε το αισθητικό εκείνο «δέσιμο» των αντικειμένων σε μια ενότητα, η οποία όμως να διατηρεί και τον απαιτούμενο βαθμό ποικιλίας.

 Την επίτευξη ενιαίου συνόλου, ενώ τα στοιχεία, που το συνιστούν διατηρούν την προσωπικότητά τους. Αυτή είναι και η απίθανη αρμονία της Φύσεως.

Είναι γενικά παραδεχτό, με διαισθητικό ή εμπειρικό τρόπο, ότι η αρμονία επιτυγχάνεται, όταν τηρούνται αρμονικές σχέσεις των μερών μεταξύ τους, όπως και οιαναλογίες μεταξύ μικρότερων και μεγαλύτερων μερών( αυτοομοιότητες). Όλα συμμετέχουν στη συγκρότηση του όλου!

Η κατ’ εξοχήν αναλογία κάθε ωραίου είναι η σχέση της χρυσής αναλογίας ( τομής), που συναντούμε σχεδόν σε όλη τη Φύση. Από ένα μικρό φύλλο μέχρι το σχήμα ενός γαλαξία. Είναι μια άρρητη σχέση (1,61803 398..….), με την οποία επιτυγχάνεται το μέγιστο αποτέλεσμα με την καταβολή του ελάχιστου δυνατού έργου.

 Η ίδια σχέση μάς δίνει το ωραιότερο αισθητικό αποτέλεσμα, γιατί με αυτή επιτυγχάνεται η εντύπωση, ότι τα επιμέρους στοιχεία συνιστούν μέλη του όλου και δεν είναι ξένα σώματα.

 Γι’ αυτούς τους λόγους, και όχι μόνον, η χρυσή τομή χρησιμοποιείται πάντοτε, όταν θέλουμε να βρούμε λύση, που να ικανοποιεί όλα τα μέρη. Ήτοι, να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, που να ικανοποιεί, αναλογικά, όλα τα ενδιαφερόμενα μέλη, τόσο σε θέματα αισθητικού χαρακτήρα, όσο στις σχέσεις μας με συνανθρώπους.

 Τότε επιτυγχάνονται τα πιο γόνιμα αποτελέσματα και αναδύεται η πιο μεγάλη ψυχική απόλαυσηΓιατί, απλά, επιτυγχάνεται το σημαντικότερο έργο και καταβλήθηκε η ελάχιστη προσπάθεια, ενώ συνάμα και το αισθητικό-ψυχολογικό κλίμα είναι το πιο ευχάριστο!

Κάθε ανθρώπινη αρετή αναδύεται, ως μεσότητα μεταξύ μιας έλλειψης και μιας υπερβολής (Αριστοτέλης). Μεσότητα ως ποσότητα, αλλά όταν βρεθείστην χρυσή αναλογία καθίσταται «κορυφή»,ως ποιότητα. Ήτοι το άριστο αποτέλεσμα!

Το ίδιο συμβαίνει και με την αρμονία της ζωής μας. Όταν ζούμε σε ένα αρμονικό ολόγραμμα αρετών με βασική αναλογία τη χρυσή τομή νιώθουμε ευεξία και εφορία ψυχική, γιατί είμαστε στο προσωπικό μας άριστο μέτρο.

 Εδώ πρέπει να εντάξουμε και την υπέροχη αξία- αρετή τηςευγένειας, που έχει τεράστια δύναμη, ενώ τη θεωρούμε δεδομένη, μόνον δεδομένη, όμως, δεν είναι!

Μόνον τότε βιώνουμε την αληθινή ωραία ευτυχία. Ένα αληθινά ευχάριστο ταξίδι ζωής! Γιατί τότε βρισκόμαστε και ενεργούμε στο βασίλειο του ωραίου, του αληθινού και του αγαθού! Πάντα έχουμε υπόψη ότι το πρώτιστο ενδόσιμο, ήτοι το κίνητρο δράσης είναι το ωραίο!

 Απόλυτα σωστά είχαν ταυτίσει οι Αρχαίοι Προγονοί μας το Κάλλος με το Αγαθό!

 

ΥΓ: Αυτού του είδους συναισθήματα προσωπικής ιδιαιτερότητας και  αρμονικής ενότητας μαζί, αναδύθηκαν σε όλους μας, ως υπέροχο απαύγασμα και συλλογικό αποτέλεσμα από την Επετειακή για τα 200 χρόνια από 1821 Έκθεση Εικαστικών Έργων που διοργάνωσε υποδειγματικά η ΕΑΑΣ στο Πολεμικό Μουσείο με έργα εξαιρετικής ποιότητας και ποικιλομορφίας Συναδέλφων και Μελών Οικογενειών μας.

Είμαστε βέβαιοι ότι το ίδιο αρμονικό συλλογικό και διακριτό συνάμα αποτέλεσμα αναδύθηκε από το όλο Συνέδριο.

Εύγε στον Πρόεδρο και το ΔΣ της ΕΑΣ, όπως σε όλους, με οποιοδήποτε τρόπο, συμμετέχοντες.